I Hillerød forener lokale butiksejere sig, og samles om en fælles vision, der vil skabe mere liv i bymidten og tiltrække flere besøgende. Det er i hvert fald det, som der tænkes med initiativet Gastrogruppen, der skal fremvise, hvad byen har at byde på. Initiativet udspringer fra en idé, som ejer af restauranten Teddy /By Bjørn, Martin Bjørn fik for at skabe fællesskab og gøre det mere attraktivt at komme til byen.
Initiativer som disse mangler i byen, hvis man spørger beboer i Hillerød, Anne-Sofie Shäd Johansen.
– Jeg tænker, at et initiativ som Gastrogruppen helt klart vil gøre byen mere attraktiv og give den mere liv. Jeg synes faktisk byen vil have godt af de oplevelser, som Gastrogruppen vil arrangere, tilføjer hun.
Indtil videre er initiativet stadig ved sin spæde start, hvor omtrent 10-12 steder, har vist interesse. Målet vil på sigt være at engagere flere, til at deltage og forhåbentlig have 15-20 steder med indenfor et år.
Hillerød skal være en oplevelses by
Gastrogruppen er et interessefællesskab, der består af en samling af dedikerede, lokale butiksejere, der ønsker at gøre Hillerød til en oplevelsesby ved at arrangere forskellige begivenheder, der kan tiltrække besøgende til mindre butikker.
– De små butikker skal have mere opmærksomhed. Vi vil gøre os mere attraktive, og hive folk med rundt i byen, for at få sat noget fokus på de forskellige butikker, der er, siger Martin Bjørn.
Og første initiativ er allerede d.1 og 2. december, hvor der er en gløggrute planlagt.
– Gløggruten er allerede første weekend i december, fordi vi vil vise, der er noget handling bag det hele. Vi vil få folk til at gå rundt og besøge de forskellige butikker, og skabe mere opmærksomhed omkring de små butikker, vi har i byen, fortæller Martin Bjørn.
Opmærksomheden har de små butikker nok også brug for, siger Anne-Sofie Shäd Johannsen.
– Jeg har brugt meget tid i Hillerød gennem hele mit liv, men er faktisk ikke helt sikker på præcis, hvilke butikker, som ligger rundt omkring. Så det kunne klart være fedt at få et bedre bekendtskab med butikkerne, tilføjer hun.
Læs også: Butikker mærker store konsekvenser af gravearbejde i Hillerød bymidte
En by man tager ud og spiser i
Konceptet ”Dining Week” vil Gastrogruppen tage inspiration fra. Dining Week afholdes i uge 7 og 42 og handler om at dele fantastiske madoplevelser med venner og familie. I de to uger serverer restauranter en menu til en fast særpris. Dette forestiller Martin Bjørn, at Hillerød skal adoptere og kalde ”Hillerød Eatout”. Lige pludselig bliver der fokus på Hillerød, som en by, man tager ud og spiser i. Vi vil levere et produkt, som folk har lyst til at deltage i og få gang i byen, tilføjer Martin Bjørn.
Fakta om Gastrogruppen
- Et initiativ startet af ejeren af restaurant Teddy /By Bjørn.
- Udspringer af ønsket om at gøre Hillerød mere attraktiv.
- Interessefællesskab for alle indenfor gastronomi.
- Første initiativ er gløggruten d.1 og 2. decemeber.
Målet for Gastrogruppen er at vise, hvor meget Hillerød har at byde på. Og ved at adoptere ideen om Dining Week, vil det klart få beboere i byen og omegn til at udnytte spisemulighederne i Hillerød, mener Anne-Sofie Shäd Johannsen.
– Jeg vil helt sikkert deltage i Hillerød Eatout. Især fordi jeg selv plejer at deltage i Dining Week i København og ville elske, hvis konceptet kom tættere på hjem, tilføjer hun.
Det kan være en fin måde at sætte gang i omtalen lokalt, men hvis man skal nå udover Hillerød, skal der mere til, siger Jon Sundbo.
– Disse begivenheder har potentiale til at tiltrække nye kundegruppe, og markedsføre Hillerød, som en oplevelses by. Det kan gøre det lidt kendt og skabe omtale, men der skal nok lidt mere til for at det bliver omtalt udover lokalområdet, fortæller Jon Sundbo og tilføjer, at det er helt afgørende med god reklame for disse initiativer.
Gastrogruppen kan forhåbentlig være med til sætte fokus på Hillerød som en oplevelses by i samarbejde med blandt andet centeret “Gallerierne”, der ligger på gågaden. Centeret er igang med at blive ombygget, og skal blive til et oplevelsescenter, der ligesom Gastrogruppen, stræber efter at skabe oplevelser og tiltrække flere mennesker.
Læs også: Nu er byggeriet i gang i spøgelsescenteret på Hillerød gågade
Sådan gjorde vi: I forbindelse med en anden artikel, journalisten var igang med at skrive, blev journalisten gjort opmærksom på dette nye initiativ. Alle interviews er foretaget over telefonen.