Ørestad: Lange udsigter til billigere parkering


På kortet kan du se forskellen på priserne for beboerlicenser i København.

I Ørestad koster en beboerparkeringslicens 977 kr. om måneden eller næsten 12.000 kr. årligt. Mere ekstremt er det i dele af Nordhavn, hvor bilejere må af med hele 13.692 kr. om året for en beboerparkeringslicens. I resten af København er prisen langt fra lige så høj.

Lejlighederne i Ørestad er bygget, så ejerne af lejlighederne slipper for at betale for områdets parkeringsfaciliteter. Til gengæld har bilejerne fået regningen, og den er høj. Man har nemlig ifølge Lars Weiss, der er medlem af Økonomiudvalget i Københavns Kommune for Socialdemokratiet, fra politisk side bestemt at holde lejlighedspriserne nede og lade bilisterne selv betale for parkering.

Læs også: Ørestad: Slaget om de ekstremt dyre parkeringspladser raser

– Andre steder i København er lejlighederne blevet dyrere, da priserne for parkering er en del af prisen for lejlighederne. Sådan er det ikke i Ørestad, fortæller Lars Weiss.

Hos selskabet By og Havn, som administrerer parkeringsanlæggene i Ørestad, opfattes ordningen også fair.

– Hvis man ikke har bil, betaler man ikke, og hvis man har to biler, betaler man for dem begge, forklarer økonomidirektør i By og Havn, Carsten Boll.

Parkering ikke en god forretning

De høje priser skyldes ifølge Lars Weiss de store anlægsomkostninger ved etableringen og driften af parkeringshusene. Parkering i Ørestad er nemlig ikke en overskudsforretning for By og Havn. Det er By og Havns andre indtægter, der er med til at finansiere, at P-priserne i Ørestad ikke er endnu højere. Selskabet har nemlig stadig en stor gæld i forbindelse med etableringen.

– Hvis udgifterne til etablering og drift af parkeringsanlæggene skulle svare til beboerlicensen, så ville parkering i Ørestad være endnu dyrere, siger Lars Weiss.

Læs også: Hvad koster det at parkere i København?

Jens-Kristian Lütken, der er medlem af Københavns Borgerrepræsentation, og som stiller op til kommunalvalget for Venstre, mener, at de høje priser først og fremmest skyldes den manglende konkurrence.

– By og Havns monopol på parkering er med til at gøre parkeringen urimelig dyr i Ørestad. Der er ikke skyggen af konkurrence, og derfor er det klart, at kommunens eget selskab kan slippe afsted med høje driftsudgifter og ublu priser, fortæller Jens-Kristian Lütken.

Priserne er sværre at rokke ved

Jens-Kristian Lütken foreslår, at kommunen kan forlænge afdragsperioden på gælden for etableringen af parkeringshusene, som man gjorde med Storebæltsbroen, så priserne derved kan sænkes.

Lars Weiss mener dog ikke, at det vil gøre den store forskel for beboerne i Ørestad.

– Det vil kunne bringe priserne ganske marginalt ned, men de vil slet ikke komme i nærheden af ordningerne i brokvarterene eller indre by, forklarer Lars Weiss.

En anden mulighed er at sælge parkeringspladser til beboerne. Der er blot en risiko for, at private parkeringsoperatører også vil byde ind på parkeringspladserne, hvilket vil presse priserne op.

Ifølge Lars Weiss ville By og Havn sandsynligvis også sælge parkeringspladserne til en markedspris, der som minimum skal afspejle etableringsomkostningerne. Da én enkelt parkeringsplads ifølge økonomidirektør i By og Havn, Carsten Boll, koster mellem 300 og 350.000 kr. at etablere, ville der gå mange år, før det ville kunne betale sig for beboerne at købe parkeringspladserne selv.