Ørestad: Slaget om de ekstremt dyre parkeringspladser raser

Beboere betaler 977 kr. om måneden for at parkere i parkeringshuset på Robert Jacobsens Vej i Ørestad.
Foto: Jonatan Steengaard

I indre by og i brokvarterene slipper bilejere med mellem 100 kr. og 1.150 kr. årligt for at parkere deres bil. I Ørestad er prisen 11.724 kr.

Priserne for beboerparkeringslicenser  i København blev i starten af 2017 reformeret således, at bilens energiklasse afgør prisen. Sådan er det bare ikke i Københavns nye bydel Ørestad.

– Kommunalvalget står for døren, det er nu, man kan komme i forbindelse med politikerne, og det er nu, slaget skal slås, forklarer formand for Ørestads Parkeringsforening, Kirsten Lindberg Andersen. Hun mener nemlig, at den store prisforskel er under al kritik og en tydelig forskelsbehandling af borgerne.

Læs også: Det er blevet nemmere at finde en P-plads på Frederiksberg

Hun er ikke alene om denne holdning. Jens-Kristian Lütken, der er medlem af Københavns Borgerrepræsentation, stiller op til kommunalvalget for Venstre med et mål om at sætte priserne ned for parkering i Ørestad.

– Det er en pengemaskine, man har lavet for at betale af på kommunens gæld, mener Jens-Kristian Lütken.

Formanden for Ørestads Parkeringsforening håber, at der efter kommunalvalget kan gøres noget ved priserne.

– Det er Københavns Kommune, der indirekte ejer parkeringsanlæggene i Ørestad, og det er kommunen, der kan bestemme, om priserne skal sættes ned, fortæller Kirsten Lindberg Andersen fra Ørestads Parkeringsforening.

Dyrt betalt for tag over hovedet

Parkeringsanlæggene i Ørestad administreres af selskabet By og Havn, der ejes af Københavns Kommune og Staten. Selskabet forklarer, at priserne for beboerlicens er fastsat efter markedsmæssige vilkår.

– Når man betaler en parkeringslicens, betaler man både for den daglige drift, men også for selve opførelsen af anlægget, forklarer økonomidirektør i By og Havn, Carsten Boll.

Læs også: FDM: Parkeringslicenser er en lotteriseddel

Den primære grund til de høje priser er altså, at bilejerne er med til at betale for både driften og opførelsen af parkeringshusene. Der følger dog også nogle fordele med. Med parkeringslicensen er man nemlig sikret indendørs parkering og overvågning modsat parkering i resten af København, der foregår på gaden.

For By og Havn er det vigtigt, at den nye bydel får gode parkeringsforhold, og det koster penge.

– Én parkeringsplads inklusiv grund og moms koster ca. 300-350.000 kr. at etablere, siger Carsten Boll. Prisen for de store parkeringshuse med op til 700 parkeringspladser er altså meget høj.

Storebæltsmodellen kan sænke prisen

Jens-Kristian Lütken foreslår, at man benytter samme model som ved Storebæltsbroen.

I 2005 forlængede Folketinget tilbagebetalingstiden på gælden for etableringen af broen med otte år, hvilket betød at prisen for at krydse Storebæltsbroen faldt.

Da kommunen ejer 95% af By og Havn, mener Jens-Kristian Lütken, at det samme kan gøres ved gælden for etableringen af parkeringshusene. By og Havn påpeger dog, at størstedelen af indtægterne fra beboerlicenserne går til forrentning og afskrivning.

– Parkeringsforretningen løber nogenlunde rundt i dag, men der er endnu ikke plads til at afdrage på gælden fra opførslen af parkeringsanlæggene, siger Carsten Boll.

5 Responses to "Ørestad: Slaget om de ekstremt dyre parkeringspladser raser"

  1. Steen Jakobsson   16. oktober 2017 at 10:43

    “Med parkeringslicensen er man nemlig sikret indendørs parkering og overvågning modsat parkering i resten af København, der foregår på gaden” – Siger Carsten Boll

    Ja indendørs parkering – Men en fuldstændig værdiløs overvågning. Der er ikke personlig overvågning – kun video overvågning, som kun kan udleveres til politiet – Og hvornår har politiet sidst haft tid og resourser til at tage sig af tyveri og hærværk på biler!
    Altså en værdiløs overvågning der ikke kan bruges til noget – men som åbenbart er værdisat højt i By&Havn.

  2. BrianL   16. oktober 2017 at 11:16

    Det har før vist sig at videoovervågningen kun bruges til at sikre anlæggene mod hærværk. Bommene er heller ikke meget værd, da der blev stjålet en bil fra en af p-husene og ejeren undrede sig over den kunne komme ud viste det sig at de går op hvis der bliver puffet lidt til dem – så de ikke bliver beskadiget…

  3. Timm K   17. oktober 2017 at 09:22

    Ingen tvivl om at det er KBH’s Kommunes pengemaskine. Etableringsprisen er ved flere lejligheder udfordret kraftigt og “overvågning” er kun til By & Havn’s eget brug.

    Man kalder prisen fastsat efter “markedsmæssige vilkår” dvs. at man her træder ind på en kommerciel arena – et område hvor By & Havn har 100% monopol, for der er ingen konkurrence. Hvordan kan det være markedsmæssige vilkår? Ja ok, der er ikke andre muligheder så vi bestemmer hvad det skal koste, og da rigtigt mange beboere ikke kan undvære en bil, så er man nødt til at finde sig i prisen. Det kan ikke være kommunens opgave at drive forretning på den slags.

    I Ørestad City har beboere ved mindst fire lejligheder (som jeg personligt kender til) indenfor de seneste 6 mdr. oplevet alvorligt hærværk og tyveri på biler i P-huset og bedt om at få udleveret videomateriale selv eller til Politiet. Det har By & Havn hver gang afvist uden grund… ???

  4. Anja Lykkeby   18. oktober 2017 at 14:39

    Min nabo fik stjålet sin motorcykel i parkeringshuset. Der var så vidt jeg ved ikke nogen forbindelse mellem videoovervågning og politiets efterforskning.

  5. Søren N   20. oktober 2017 at 09:38

    Kun politiet kan gennemse overvågningen og erfaringsmæssigt er det ikke noget de prioriterer, så i realiteten er overvågningen værdiløs, hvilket de mange tyverier af fælge og motorcykler også er et bevis for.
    De priser der nævnes for etablering af p-pladser i p-huse må være voldsomt overdrevne. Jeg har hørt fra flere i byggebranchen at prisen for en underjordisk p-plads i København ligger under det niveau der nævnes her og det må alt andet lige være dyrere at bygge under jorden end over.