Pointsystem får ungarbejdere til at rydde mere op

Pointtavle i SuperBrugsen på Islands Brygge. Foto: Petra Victoria Akullu Møller

På mange arbejdspladser landet over har man valgt at motivere ansatte med kåring af månedens medarbejder eller belønne dem, der sælger mest.

SuperBrugsen på Islands Brygge i København er et af de steder, som har valgt at bedømme deres ungarbejdere ud fra et pointsystem. Ungarbejderne får ét point, hvis de udfører én arbejdsopgave tilfredsstillende. 24 point er maks. på én arbejdsdag.

– Vi har lavet en pointtavle, som vores unge aftenmedarbejdere går ind og tjekker. Det fungerer rigtig godt, siger Maia Andersen, souschef i SuperBrugsen på Islands Brygge.

Tavlen, som hænger i baglokalet, viser de point, som alle unge aftenansatte er tildelt. De bliver eksempelvis bedømt på, om de har ryddet ordenligt op uden for butikken inden lukketid. Tallene bliver lagt sammen efter endt vagt, hvor den ansatte efterfølgende har mulighed for at tale med en overordnet om sin præstation.

– Der bliver krydset af og givet point hver aften. Hvis man er uenig i afgørelsen, taler vi om det, lyder det fra Maia Andersen.

Et sådan system sikrer, at butikken er pæn, når personalet møder ind om morgenen. Hvert kvartal bliver det bedste aftenhold kåret. Holdet bliver kvitteret med en betalt bytur eller lignende.

Læs også: Rygeforbud giver ukoncentrerede medarbejdere 

Hos Coop, som SuperBrugsen er en del af, har deres butikker forskellige måder at anerkende deres medarbejdere.

– Det er lidt forskelligt, hvad butikkerne gør. De fleste giver en form for præmie, der bliver givet et diplom og lagt et billede op på vores Facebookside, siger Anders Laursen, HR-ansvarlig i Coop.

Det er gratis at give ros og anerkendelse. Medarbejderne oplever, at de gør en forskel, og at de bliver lagt mærke til. Det kan gøre, at den ulighed som tit er mellem personalegrupperne bliver udjævnet
Ann C. Schødt, tidligere HR-manager

Et andet tiltag som eksempelvis månedens medarbejder er ifølge Anders Laursen en bedømmelse, der kræver dialog og motivation.

– Der er nogle, som laver Wall of Fame ude i baglokalet. Der er tomme pladser, som skal udfyldes i løbet af et år. Der kan derfor godt gå lidt sport i at hænge deroppe, siger Anders Laursen.

Ros og anerkendelse er gratis 

At vurdere sine medarbejdere i forhold til hinanden kan have både positive og negative konsekvenser. Alligevel findes der mange virksomheder, som benytter sig af titler som månedens medarbejder. Det er en tendens, som tidligere HR-manager hos bl.a. Iveco og Ferring Pharmaceuticals Ann C. Schødt også er stødt på.

– De fleste virksomheder har bonusordninger og andet. Det er typisk for helt bestemte personalegrupper som f.eks. sælgere og konsulenter, hvor præstationen bliver målt. Andre medarbejdere kan derfor meget nemt blive overset. Dem kan man belønne ved at indstille dem, siger Ann C. Schødt. 

Som HR-manager var Ann C. Schødt med til at indføre et system, hvor medarbejderne kunne indstille hinanden. For Ann C. Schødt handler det om at anerkende dem, som har leveret en god service eller har været en behagelig kollega.

– Det er gratis at give ros og anerkendelse. Medarbejderne oplever, at de gør en forskel, og at de bliver lagt mærke til. Det kan gøre, at den ulighed som tit er mellem personalegrupperne bliver udjævnet, fortæller Ann C. Schødt.

Læs også: Fællestræning på arbejdspladsen nedsætter smerter

At blive sammenlignet med sine kollegaer skaber konkurrence og anerkendelse. Om man bliver vurderet til at klare sig godt eller skidt, vil øge motivationen, viser en engelsk undersøgelse foretaget af Oxford- og Cornell University.

Folk elsker at ligge i toppen og ønsker at forblive i den position. Samtidigt hader folk at være i bunden og vil gøre alt for at komme opad, fremgår det af undersøgelsen, som Oxford University omtaler i en pressemeddelelse.