Hollywood kan kopiere piraterne

Hollywood og resten af filmbranchen kunne med fordel skæve til pirattjenester som Popcorn Time, siger to eksperter.
Hollywood og resten af filmbranchen kunne med fordel skæve til pirattjenester som Popcorn Time, siger to eksperter. Foto: Morguefile.

Filmindustrien må finde en løsning til at distribuere deres nyeste produkter på en mere sofistikeret måde, hvis branchen vil undgå at miste indtægter. Men det er en svær erkendelse at indse, at man må løsne kontrollen med indholdet, for ikke at blive undermineret af pirattjenester som Popcorn Time. Det mener Rasmus Rex, ekspert i informationsteknologier på RUC.

– Jeg tror at løsningen må være, at man, internt i filmbranchen, er åben for at kunne gøre tingene tilgængelige på et tidligere tidspunkt. At man løsner kontrollen med sit indhold, siger han.

Debatten om filmindustriens distribueringsmetoder kommer i kølvandet på piratstreamingtjenesten Popcorn Time’s korte, men succesfulde opståen i sidste uge. Piraternes Netflix, som den blev døbt i medierne, blev lukket af lovmæssige årsager, blot en uge efter at den åbnede.

Læs også: »Popcorn Time er et wake-up call for filmbranchen«

Brugervenligheden har været Netflix’ helt store konkurrencefordel, dét at det fungerede ekstremt gnidningsløst. Når man så udvikler en software som Popcorn Time, så forsvinder den fordel
Rasmus Rex, ekspert i informationsteknologier på RUC

Popcorn Time’s brugervenlighed viser, at de ulovlige tjenester satser meget mere på innovation end filmindustrien. Teknologien eksisterer til at gøre forbrugerne glade, men filmbranchens advokater stiller sig i vejen for en ny distribueringsmodel.

Følger i musikbranchens spor
Den anden store medieindustri, musikbranchen, har tidligere været gennem møllen, og har gennemgået en væsentlig forandring. Nye, brugervenlige distributionsmodeller har været vejen frem.

– Det er jo det, man er begyndt at indse i musikbranchen over de sidste par år. Det, man kan sælge til forbrugerne, er ikke indholdet. Det er ikke det at have kontrol med rettighederne til noget indhold, og så begrænse adgangen til det. Det, man kan sælge, er brugervenligheden, siger Rasmus Rex.

Spotify er et eksempel på en tjeneste, der har tænkt innovativt, forklarer han.

– At gøre det nemt og bekvemt og lækkert, visuelt og oplevelsesmæssigt. Det er det, der gør, at en tjeneste som Spotify kan tage penge for musik, som man lige så godt kunne hente gratis på en af torrent-tjenesterne. Spotify gør det på en måde, der er bekvemt, siger Rasmus Rex.

Mads Thimmer er direktør i Innovation Lab og ekspert i digital udvikling. Han mener, at der er komplet mangel på innovation på området med hensyn til at distribuere det nyeste indhold.

– Der er stadig en anakronisme omkring det nyeste indhold, som ligger udenfor Netflix, HBO og YouBio, siger Mads Thimmer.

Læs også: Netflix giver populær tv-kanal baghjul

Konkurrent til Netflix
Netflix har stormet frem det seneste år, og er blevet den sjettestørste tv-kanal herhjemme. Streamingtjenesten skal dog se sig over ryggen, og holde skarpt øje med tjenester som Popcorn Time, forklarer Rasmus Rex. Deres produkt skal løbende finjusteres, for at indrette sig efter markedsforholdene.

– Manglende brugervenlighed har været torrents’ (pirat-fildeling, red.) problem, hvis man skal se det fra torrent-udviklernes og brugernes synspunkt. Dét, at man bare helt intuitivt kunne gå til det. Det har været nødvendigt at gøre nogle ting for at få adgang til det. Brugervenligheden har været Netflix’ helt store konkurrencefordel, dét at det fungerede ekstremt gnidningsløst, siger Rasmus Rex.

Netflix har nu ikke længere et unikt produkt, forklarer han.

– Når man så udvikler en software som Popcorn Time, så forsvinder den fordel, og så er det nødvendigt at arbejde med andre fordele i stedet for, og finde ud af, hvordan man skal differentiere det produkt, som folk skal betale for, i forhold til alt muligt andet, siger Rasmus Rex.

Tjenester som Popcorn Time kan være meget farlige for Netflix, slår Rasmus Rex fast.

– Tjenester som Popcorn Time går ind og konkurrerer direkte med Netflix. Udfordringen består i, at Netflix stadig baserer sig på en model, hvor man holder skarp kontrol og adskillelse mellem, hvad der er tilgængeligt på streamingtjenesterne, og hvad der er tilgængeligt på andre platforme. Og der er der en helt klar udfordring fra en tjeneste som Popcorn Time, siger han.