Gamle tager el-cykler til sig

En ældre dame på el-cykel.
Ældre på cykel

Selvom man er svagt gående og har stok, har de gamle ingen undskyldninger for ikke at hoppe op på cyklen og besøge børnebørnene.

Det er med tiden blevet særligt populært at køre på el-cykler, især hos den ældre del af befolkningen.

Sådan lyder meldingen i en rundspørge blandt ti cykelforhandlere, der alle sælger el-cykler, som NetAvisen har talt med.

Otte ud af de ti siger, at især ældre danskere har taget el-cyklerne til sig.

– Det er især det ældre segment, der bliver solgt el-cykler til, siger medarbejder Mikkel Kristensen fra Webike Megastore Aarhus.

Ældre kører oftest på el-cykel

Gennemgående svarede forhandlerne, at det typisk er de ældre mennesker, der har behov for at komme ud og cykle, og folk, som vil have friheden ved at kunne cykle fremfor at gå. El-cyklen hjælper en med at komme frem, uden man skal bruge for mange kræfter.

– Det er også ældre, der har cyklet meget førhen, men som ikke kan køre på en almindelig cykel mere, siger forhandler Nicolai Karlsen fra Rex Cykler i Helsinge.

Midaldrende med langt til job

Men det er ikke kun de gamle, som benytter sig af de moderne cykler. Cykelforhandlerne sælger også godt ud af el-cykler til midaldrende voksne, viser rundspørgen.

– Vi sælger til dem, der har længere end de føler, de vil kunne cykle på en almindelig cykel, siger medarbejder Tayeb Draikia fra Heino Cykler Brøndby.

Det er generelt folk, som har langt til arbejde og mennesker, der ikke vil være helt svedige, når de kommer frem, der køber de moderne eldrevne cykler.

– Det er også dem, som ikke vil have bil nummer to, siger forhandler Dan Pedersen fra cxp.dk.

Desuden svarede størstedelen af cykelforhandlerne, at midaldrende folk, der ikke selv kan cykle, benytter sig af el-cykler samt de, der har skavanker som blandt andet knæskader, rygproblemer og lignende.

El-cyklerne i fremtiden

Ud af rundspørgen svarede alle ti cykelforhandlere, at vi klart skal se mere til eldrevne cykler i fremtiden.

– Det er ikke længere et tabu at køre på el-cykler, siger medarbejder Mikkel Kristensen fra Webike Megastore Aarhus. Det bliver mere populært, det bliver kønnere og de vil holde længere, siger han.

Det er ikke kun længere ældre og folk med skavanker, som anvender el-cyklerne. Forhandler Jens Peter Hansen fra Cykelbutikken mærker i høj grad eldrevne cyklers vækst.

– Jeg sælger dobbelt så mange el-cykler for hvert år, siger han.

I fremtiden tror cykelforhandlerne generelt på et fortsat stigende salg af el-cykler.

– Det bliver mere populært og er i vækst. Alt hvad der sker med nyheder er indenfor el. I Europa bruger man el-cykler i f.eks. Holland, hvor salget af el-cykler udgør 20%. I Danmark er det kun omkring 3%, men flere hører om det, og så går snakken om de smarte eldrevne cykler videre, siger medarbejder Thomas Mortensen fra Øbro Cykler Hillerød.

De populære cykelmærker er begyndt at understøtte eldrevne cykler, og derfor bliver det også bedre markedsført.

Prisen på en el-cykel starter fra 10.000 kroner og må hjælpe op til 25 km/t.