Heksen er genopstået på nettet

Heksens håndbog af Dannie Druehyld udkom første gang i 1987. Bogen er en moderne introduktion til hekseriet, og den er netop blevet genoptrykt i Maj 2020.
Foto: Emil Nielsen

Når de fleste hører ordet ‘heks’ falder tankerne nok hen på en mystisk kvinde med en spids hat, som flyver afsted på en kost. Men i 2020 er heksefiguren genopstået i en mere moderne form.

Anna Henningsen på 23 år identificerer sig som moderne heks. Hun har en daglig praksis med ritualer og såkaldt magi, hvor hun blandt andet bruger tarotkort og englekort til at vejlede sig.

Hun understreger, at selvom den moderne heksefigur trender, så kræver det tid og investering at blive en moderne heks.

Om moderne hekse:

  • Nutidens hekse opfatter naturen som magisk og beboet af naturvæsner og ånder. 
  • Grundtanken i deres magiske praksis er, at alting består af energier, som det igennem magisk arbejde og kontrolleret tankekraft er mulig at påvirke og ændre. 
  • Modsat tidligere er det i dag en selvudnævnt identitet at være heks. 
  • Heksene benytter blandt andet tarotkort, som er er en anderledes form for spillekort. De mener, at kortene kan spå om fremtiden og hjælpe til at give rådgivning og vejledning om bekymringer i nutiden. 

Kilde: Anne Mia Steno, Dansk Folkemindesamling, Krystalsten.dk.

– Jeg har aldrig købt den der idé om, når folk prøver at sælge heksefiguren på en kapitalistisk måde. Hvis du gør dé og dé her konkrete ting, køber et par krystaller, og så er du lige pludselig en heks. Jeg tror, at der er et langt større perspektiv og historie omkring den identitet, som er enormt vigtig at ære, siger hun.

Især unge hekse er online

Flere og flere heksegrupper spirer frem på internettet. Jannie Disa Lund Nielsen oprettede den danske Facebook-gruppe: “Moderne hekse” for to år siden. I dag har Facebook-gruppen knap 1000 medlemmer. Jannie Disa Lund Nielsen oplever en stigende interesse for deres online fællesskab.

– Det er generelt unge kvinder, som kommer til. Jeg tror blandt andet, at det skyldes, at der sker en masse ting inden for film-og serieverdenen, hvor heksefiguren optræder med jævne mellemrum, siger hun.

Jeg tror at der er en sammenhæng mellem internettet og den her form for nyreligiøs bevægelse
-Nils Ole Bubandt, professor i antropologi

Læs også: Sprogforsker: »Når vi kalder MeToo en heksejagt, gør vi ’skurkene’ til ofre«

Heksekunsten hænger sammen med femininisme

Den moderne heks er et udtryk for et opgør med den traditionelle heksekunst. Det mener Jannie Disa Lund Nielsen, der er heks og administrator for Facebook-gruppen: “Moderne hekse”.

– Der er mange forskellige måder at praktisere heksekunst på. Nogle går tilbage til kilderne og bruger kun dét, som man gjorde dengang. Hvor vi moderne hekse genopfinder heksekunsten. Du køber ikke en færdig pakke, du samler den selv, forklarer hun.

Ifølge professor i antropologi, Nils Ole Bubandt, er den moderne heks er et særligt interessant fænomen. Han forklarer, at de moderne hekse opfatter datidens hekseafbrændinger som en måde, hvorpå man kunne afskaffe eller undertrykke en bestemt gruppe af kvinder.

– De moderne hekse er interessante, fordi de jo mener at hekse historisk af kirken, af mænd og af de statslige institutioner, er blevet undertrykt og derfor dæmoniseret. Der indgår både noget kvindeundertrykkelse, der er undertrykkelse af ikke rationelle elementer, som kan finde sammen i en ny form for feminisme, aktivisme og miljø, forklarer han.

Læs også: Ekspert: Feminismen lever højt på kritik 

For Anna Henningsen hænger dét at være moderne heks uløseligt sammen med feminisme. Hun mener, at værdierne i heksekunsten er at nære, støtte og vise empati overfor hinanden.

– Feminismen er jo i sin grundsten, at finde styrken i de værdier, som før er blevet associeret med svaghed, så det er afhængigt af hinanden, siger hun.

Internettet er med til at puste liv i nye og gamle bevægelser

Opblomstringen af heksegrupper på nettet er blot et eksempel på, at internettet er med til at skabe opmærksomhed om nye og gamle bevægelser. Det vurderer Nils Ole Bubandt.

– Jeg tror, at der er en sammenhæng mellem internettet og den her form for nyreligiøs bevægelsen – ikke kun neopaganisme eller hekse, men også andre former for ikke institutionaliserede religion, forklarer han.

Anna Henningsen oplever også, at hun kan udfolde sin identitet som heks online.

– De fleste, som jeg snakker med heksekunst om, er online. Det er ligesom en måde at møde hinanden på. Det er jo ikke sådan, at man bare går ind i sin klasse og siger: “jeg er heks”. Det kræver en del mod at stille sig op og sige det.

Sådan gjorde jeg: Idéen til denne artikel stammer fra journalistens undren omkring moderne hekse. Jeg har været i kontakt med alle kilder via telefon. Jeg har desuden været i kontakt med historiker Louise Hauberg Lindgaard, hvis viden om hekse blev benyttet til baggrund.