Jeg ville ønske, at jeg kunne sige: »Jamen, så skal du faktisk ikke være her«

På døren til Moss Copenhagen fortæller et skilt, at der er krav om mundbind i butikken. Foto: Signe Husted Davidsen

– Næ, det gider jeg ikke at have på!

Sådan lød beskeden til butiksmedarbejderen hos dametøjsforretningen Moss Copenhagen i København, Emilie Skov Christensen, da hun tilbød et mundbind til en kunde, der kom ind i butikken.

Det kræver ekstra energi fra medarbejderne, hvis de skal sikre, at alle kunder overholder kravene, der skal forebygge yderligere spredning af Covid-19. Og dette er blevet skærpet efter de nyeste restriktioner, som trådte i kraft den 29. oktober 2020. Nu skal både medarbejdere og kunder i landets butikker bære mundbind eller visir.

Siger de: ”Nej, det vil jeg ikke have”, så skal jeg bare sige: ”Okay” og lade kunden gå ind i butikken. Jeg ville ønske, at jeg i stedet kunne sige: ”Jamen, så skal du faktisk ikke være her”.
Emilie Skov Christensen, butiksmedarbejder i Moss Copenhagen

Emilie Skov Christensen er glad for restriktionerne, da de gør, at hun stadig kan komme på arbejde. Og mundbindene har ifølge hende haft en stor effekt på kundernes adfærd, når de handler i tøjbutikken.

– Mundbind har en symbolsk værdi. Inden vi skulle bære mundbind, var der kun sprit i indgangen og et lille skilt på døren om max antal mennesker. Derfor tog flere kunder ikke corona så alvorligt, når de var inde i butikken. De kom stadig meget tæt på os ekspedienter. Men efter vi er begyndt at bære mundbind, så har denne synlige barrierer mellem folk gjort, at de holder mere afstand, siger Emilie Skov Christensen.

Mundbind sender et vigtigt signal til kunderne

COVID-19 restriktioner i detailhandlen

  • Krav om mundbind eller visir
  • Restriktioner ift. afstand og antal personer
  • Krav om synligt opsynspersonale i butikker på over 2.000 m2
  • Ingen salg af alkohol efter kl. 22.00

Restriktionerne gælder fra den 29. oktober 2020 og til og med 2. januar 2021

Kilde: coronasmitte.dk

I løbet af en arbejdsdag er Emilie Skov Christensen i kontakt med rigtigt mange kunder. Derfor synes hun, at det er vigtigt, at kunderne overholder de opstillede regler.

– Selvom jeg synes, at det er hårdt at skulle gå med mundbind en hel arbejdsdag, så synes jeg, det er et rart signal at sende til kunderne om, at herinde bruger vi altså mundbind, og vi ønsker, at de gør det samme, siger hun.

Følger kunderne ikke butikkens opstillede regler, skal medarbejderne tage dialogen med dem, påpeger Claus Rasmussen, landechef for Moss Copenhagens 13 danske butikker. I sidste ende er det dog kundens eget ansvar at bære mundbind, når de færdes i butikken.

– Vi gør, hvad restriktionerne har sagt. Vi leger ikke politibetjent på nogen som helst måde, og vi spørger heller ikke ind til, hvorfor kunder ikke bærer maske. Det er ikke vores job, forklarer Claus Rasmussen.

Læs også: Storcenter forbereder Black Friday trods corona

De fleste kunder er gode til at tage mundbind på, når medarbejderne henvender sig til dem, siger Emilie Skov Christensen.

Nogle kunder ønsker dog ikke at bære mundbind, og det gør hende utryg for de ansattes sikkerhed.

– Skærer vi det helt ud i pap, så skal jeg til kunder, der kommer ind i butikken uden mundbind, sige: ”Jeg har et mundbind, hvis ikke du har et med”. Siger de: ”Nej, det vil jeg ikke have”, så skal jeg bare sige: ”Okay” og lade kunden gå ind i butikken. Jeg ville ønske, at jeg i stedet kunne sige: ”Jamen, så skal du faktisk ikke være her”, fortæller hun.

Vores opfordring er, at man sender det videre til for eksempel sin leder, hvis der er optakt til konflikt
Henriette Mahrt, arbejdsmiljøkonsulent hos fagforening HK Handel

Emilie Skov Christensen kan godt forstå, hvorfor medarbejderne ikke blot kan bede kunder om at forlade butikken, hvis de ikke bærer mundbind. Alligevel mener hun, at det skaber en ærgerlig relation til kunden.

– Jeg kan jo godt se, at det er et dårligt signal at sende til kunderne, hvis vi ligefrem kan forbyde dem at komme ind i butikken. Som man plejer at sige, så har kunden jo altid ret, siger hun.

Emilie Skov Christensen oplever, at nogle kunder selv henvender sig til hende og forklarer, hvorfor de ikke kan have mundbind på, hvilket hun sætter pris på.

Konflikter skal løses i fællesskab

Som udgangspunkt ønsker Claus Rasmussen ikke at nægte kunder adgang til butikken, hvis de ikke bærer mundbind. Dog lægger han stor vægt på, at medarbejderne skal føle sig trygge, når de henvender sig til kunderne.

Han oplever, at medarbejderne har forskellige tilgange til Covid-19, og nogle er mere nervøse end andre. Derfor skal de ansatte hjælpe hinanden for at løse konflikterne. Han står også selv klar til at hjælpe.

– Vi bakker hinanden op. Der er ikke nogen medarbejdere, som skal føle sig utrygge i det, de laver. Jeg har fuld tiltro til, at de selv håndterer det ude i butikkerne. Og skulle der være noget som de ikke kan klare, så kan de kontakte mig, siger han.

Medarbejderne skal ikke håndhæve myndighedernes rolle

Hvornår skal man ikke bære mundbind?

  • Børn op til 12 år behøver ikke bære mundbind
  • Personer med vejrtrækningsbesvær, nedsat bevidsthedsniveau, eller personer med fysiske eller mentale svækkelser, som gør, at de ikke selv kan fjerne mundbindet, skal ikke bære mundbind.
  • Mundbind skal fjernes, hvis bæreren får svære gener og ubehag, som f.eks. vejrtrækningsbesvær, kvælningsfornemmelser m.v.
  • Mundbind kan fjernes, hvis man har brug for at spise eller drikke, indtage medicin, ved samtale med personer der mundaflæser osv.
  • Mundbind kan fjernes, hvis politiet skal foretage identifikation

Kilde: Sundhedsstyrelsen

Det kan være en stor belastning for det psykiske arbejdsmiljø, når en medarbejder skal håndtere vanskelige kunder og konflikter, forklarer Henriette Mahrt, arbejdsmiljøkonsulent hos fagforening HK Handel.

– Vores opfordring er, at man sender det videre, til for eksempel sin leder, hvis der er optakt til konflikt. Medarbejderen kan godt tage den indledende kontakt. Men i tilfælde, hvor kunden bliver sur eller på anden vis er vanskelig, så er det ikke medarbejderen, der skal stå med det, siger hun.

Hun mener heller ikke, at det er den ansattes job at være vagt over for kunderne, der ikke overholder corona-restriktionerne. Den opgave er de ikke klædt på til. Lederen skal tage konflikten og vurdere, hvorvidt kunden skal forlade butikken, eller om politiet skal kontaktes.

Læs også: 24-årige Dea blev videoovervåget på sin arbejdsplads: »Jeg frygtede altid min næste vagt«

Fagforeningen HK Handel har foretaget en rundspørge blandt sine medlemmer for at undersøge, hvordan de nye tiltag fungerer. Her var tilbagemeldingerne, at medlemmer skal vænne sig til ændringerne. Generelt synes de, at deres kunder overholder kravet om mundbind. Dog udelukker Henriette Mahrt ikke, at problemstillinger kan opstå.

– Det har vi jo set ved de andre corona-restriktioner såsom at spritte af, handle alene og holde afstand, som ikke altid bliver overholdt. Det har førhen givet anledning til konflikt. Derfor ville det undre mig meget, hvis de nye tiltag ikke også kommer til at gøre det, vurderer hun.

Sådan gjorde vi: Historien bygger på min egen undren over, at møde personer uden mundbind i offentligheden. Ligeledes udspringer historien fra bekendtes oplevelser med arbejde i detailhandlen og refleksioner over kundekontakten under Covid-19. Kilderne er fundet i eget netværk, via kontakt til Moss Copenhagen og kontakt til fagforeningen HK Handel. 

Leave a Reply

Your email address will not be published.