Campister dumper ny fartlov

Danske campister synes tempo100-ordningen er for dyr. Foto: Pixabay.com
Danske campister synes tempo100-ordningen er for dyr. Foto: Pixabay.com

Alt for dyrt og besværligt. Campister raser over et nyt lovforslag, der gør det muligt for campister at køre hurtigere. Lovforslaget hedder Tempo100 og campisterne kritiserer blandt andet, at en tysk godkendelse ikke kan bruges i Danmark. Og at det koster 600 kr. at blive godkendt til at køre 100 km. i timen.

-Jeg kommer bestemt ikke til at købe Tempo100 i Danmark. Det er penge lige ud af vinduet og lige ned i lommen på staten, fortæller campisten Jørgen Jørgensen.

Jørgen Jørgensen har i mange år haft glæde af sin Tempo100-godkendelse til de tyske motorveje, men han mener slet ikke, at den danske løsning er optimal. Kravene for at få sin campingvogn godkendt til at køre 100km/t fremfor de 80km/t er alt for besværlige i forhold til de krav den tyske ordning stiller, mener Jørgen Jørgensen.

– Det er hul i hovedet, at man i Danmark skal betale for syn hvert andet år, når man i Tyskland kan få vognen synet én gang, og så gælder den evigt, siger Jørgen Jørgensen.

Læs også: Trafikforsker: Højere fartgrænser for campingvogne udfordrer trafiksikkerheden

Jørgen Jørgensen forklarer, at det er underligt, at man lige netop i Danmark, hvor den totale motorvejstrækning er meget begrænset, skal betale i dyre domme for at kunne køre 20 km/t hurtigere end før. Derfor tror han heller ikke, at den nye lov vil få nogen betydning for danske campister.

– Så længe ordningen ser ud, som den gør nu, kommer jeg ikke til at købe Tempo100 i Danmark, og det tror jeg ikke på, at der er en eneste dansk campist, der kommer til, siger Jørgen Jørgensen.

Tempo100

Fra den 1. juli 2016 har man som campingvognejer mulighed for at køre 100km/t på de danske motorveje, hvis man får sin campingvogn godkendt og køber Tempo100-tilladelse.

Campisternes tyske tempo100 godkendelser vil ikke være gyldige i Danmark. Ligeledes vil en dansk tempo100-godkendelse ikke være gyldig i Tyskland.

Et syn til dansk Tempo100 koster ca. 600kr.

I Danmark som i Tyskland er der bestemte krav til dæk, bremser, støddæmpere og vægt, som skal være opfyldt, hvis man vil have sin campingvogn godkendt til at køre 100km/t på motorvej.

I Danmark vil der være skærpede krav til, at man får sin campingvogn periodesynet hvert andet år.

Kilde: FDM.dk

Utilfredse campister

Også på de sociale medier er kritikken af det nye lovforslag hård:

”Tja, for at få godkendt en allerede tempo 100 godkendt vogn, skal den lige forbi synshallen igen og betale afgift igen. Og for det ikke skal være løgn, så har man lavet endnu en DK løsning, som kræver syn hvert andet år!! Sikke en fin løsning, specielt med tanke på at den har fungeret ganske fint i Tyskland i 10 år uden… I guder, hvor er vi bare malkekvæg for staten, skriver Michael Ejby inde på Dansk Camping Unions Facebook-side.

Flere vrede campister stemmer i på Dansk Camping Unions Facebook-side. Specielt manglen på inspiration fra den tyske ordning vækker underen hos de danske campister, som mener, at den tyske ordning burde være et forbillede for de danske politikere.

– Hvorfor skal reglerne i Danmark være strammere i forhold til Tyskland, det er simpelthen så typisk og latterligt. Syd for grænsen har de haft Tempo 100 i mange år uden regelrytteri, blot man opfylder visse betingelser, og det er jo op til en selv, for sker der noget, og tingene ikke er i orden, bliver det jo dyrt i erstatningskrav. Her til lands opfinder man så straks en ny måde at kræve skat ind på. Typisk og latterligt. Så jeg bliver ved at køre langsomt, skriver Henrik Nielsen på Dansk Camping Unions Facebook-side.

Dansk Camping Union er forstående

I Dansk Camping Union er man glade for vedtagelsen af Tempo100-loven i Danmark, men man har også forståelse for de campister, som allerede har betalt for Tempo100-godkendelse i Tyskland og nu ikke gider at betale for samme syn i Danmark.

– Det hele er jo et spørgsmål om sikkerhed, men jeg kan godt forstå, hvis campister, der lige har fået deres vogn godkendt i Tyskland, ikke vil bruge penge på også at få den synet i Danmark, siger Informationschef hos Dansk Camping Union Anne-Vibeke Isaksen.

Som det er nu, er den danske Tempo100 tilladelse ikke gyldig i Tyskland, men Anne-Vibeke Isaksen fortæller, at dette er en midlertidig situation, og at man arbejder på, at den danske ordning fremadrettet også vil være gyldig i Tyskland, og omvendt.