Dansk e-sport kan og vil selv

Foto: Morguefile
E-sporten vinder frem i Danmark. Foto: Morguefile

Grundlægger, ejer og direktør for Danmarks største e-sportshold, Copenhagen Wolves, Jakob Lund Kristensen, har i dag en virksomhed kørende, som han ikke mener behøver at blive anerkendt som en rigtig sport længere.

– Jeg tror ikke, vi har brug for at blive sammenlignet og sidestillet med sport. Jeg tror, vi kommer til at være vores egen. For mit vedkommende er det helt fint, hvis vi aldrig bliver anerkendt som rigtig sport. Det har jeg intet problem med.

Der sidder i omegnen af 314.000 i snit og ser, når vi spiller

– Jakob Lund Kristensen, ejer af Copenhagen Wolves

Jakob Lund Kristensen mener, at e-sporten ikke behøver den hjælp, som bl.a. Dansk Idrætsforbund vil kunne tilbyde.

– Da diskussionen omkring sport og e-sport begyndte, der var vi på et helt andet niveau. Jeg tror sådan set ikke, at vi har brug for at blive anerkendt som en sport længere. Den debat er skabt af folk, der føler, at vi har brug for penge fra Dansk Idrætsforbund, så vi kunne få e-sport op på det niveau, vi gerne ville være på.

Det kunne være fantastisk, hvis børn kunne gå til e-sport

– Jakob Lund Kristensen, ejer af Copenhagen Wolves

– De mente, at vi havde brug for TV-mediet osv. så vi kunne løfte os, men vi er kommet meget længere, end vi turde drømme om uden de her ting. Når vi spiller vores kampe live fra Køln, så streamer vi ud, og der sidder i omegnen af 314.000 i snit og ser, når vi spiller, fortæller Jakob.

Læs også: Dansk teenager i e-sportens verdenselite

E-sporten mangler erfaring

På trods af det økonomiske, kunne e-sporten i Danmark godt bruge noget af den erfaring, som sportsforeninger kan tilbyde.

– Jeg tror, at det ville være godt at få nogle af de erfarne mennesker ind fra nogle af de her steder, fordi de har en sociologisk forståelse for børn og indlæringsevner, som vi ikke har. Vi kunne absolut godt bruge dem til talentudvikling. Det kunne være fantastisk, hvis børn kunne gå til e-sport, siger Jakob.

Hvis børnene kunne gå til e-sport, ville de få en sundere tilgang til det, og det ville kunne effektivisere træningen, mener han.

– Det er jo også mere for at give dem en sund tilgang til de her ting. Det handler ikke om at sidde derhjemme og spille 12 timer og ikke få noget søvn. Det handler om at være effektiv ligesom med al anden træning. Du kan jo også sagtens gå til fodbold i 10 år uden at blive mærkbart bedre, hvis du har en dårlig træner, der laver de samme fejl igen og igen.

Copenhagen Wolves

E-sportsholdet Copenhagen Wolves blev grundlagt i 2009, og var oprindeligt et Counter Strike-baseret hold. Nu beskæftiger de sig professionelt med HearthStone, Counter Strike og League of Legends. Sidstnævnte er uden sammenligning deres største produkt, og det har i følge Jakob Lund Kristensen noget at gøre med, at de lige akkurat har sneget sig med ind i eliten.

– Når man er med i LCS-ligaen, så er det så meget større. Havde vi ligget lige under LCS, så havde det nok været komparativt med vores Counter Strike-hold.

LCS skal her forstås som den ypperste liga inden for League of Legends. LCS 2014 blev i søndags afgjort, og vinderen blev holdet Samsung White. Præmiepengene taler for sig selv. Samsung White kunne trække 1 million dollars med hjem efter at have vundet finalen. I følge spiludgiveren selv, Riot Games, var der i 2013 32 millioner, der fulgte med henover hele slutrunden.