Helsingørs politikere skal igen sige ja eller nej til elbusser

Elbusser er allerede kørende i Roskilde Kommune. Foto: Movia

På mandag den 4. november kan Helsingør Kommunes borgere se frem til den endelig beslutning om, hvorvidt kommunen skal købe elbusser som en ny del af sin kontrakt med Movia.

Afstemningen sker på baggrund af et nederlag, som De Radikale og Enhedslisten led, da de den 10. oktober stemte for, at elbusser skulle blive en del af kommunens kontrakt hos Movia for perioden 2020-2023.

De Radikales Christian Holm Donatzky valgte herefter at begære en afstemning i byrådsmødet på mandag. Hvis ikke afstemningen ændrer karakter, bliver kontrakten fornyet uden elbusser.

– Klimaforandringerne er vores generations største udfordring. Derfor er det afgørende at vi både globalt, nationalt og lokalt træffer nogle beslutninger, som gør noget ved det. Busbetjeningen er en af de mest effektive måder at få nedbragt kommunens CO2-udslip, siger Christian Holm Donatzky (R).

LÆS OGSÅ: Københavns travleste bus bliver renere og hurtigere

Christian Holm Donatzky ønsker, at Helsingør Kommunes forskellige udvalg kommer i gang med at forhandle om blandt andet antallet af elbusser og deres ruter.

Uenighed i klimaudvalget

Flere partier er dog imod elbusserne. Den 10. oktober valgte de Konservative at stemme imod med alle tre stemmer, og Socialdemokratiet undlod at stemme.

– Vi ved reelt set ikke, hvad det kommer til at koste. Vi har lagt en pulje ind i vores budget, men vi ved ikke, om puljen er nok. Movia anbefaler, at vi ikke gør det på nuværende tidspunkt. Vi vil rigtig gerne være med til den grønne omstilling, men vi har nogle helt lokale problemer i forhold til de meget store regnskyl, der kommer. Det er jo noget lokalt, men det betyder virkelig meget for vores borgere, siger Jens Bertram (K).

FAKTA: Lavemissionsbusser eller nulemissionsbusser?

  • Lavemissionsbusser er CO2 neutrale busser, som dog stadig kan bidrage til den lokale luftforurening. Eksempel: busser der kører på biodiesel eller biogas.
  • Nulemissionsbusser udleder hverken CO2 eller andre luftforurening. Eksempel: el- eller brintbusser.
  • I Aarhus har de erstattet fossilbusser med elbusser, som forventes at reducere CO2-udledningen med 246 ton om året, og samtidig reducere mængden af sundhedsskadelige luftforurening.

Puljen, der er tale om, er en særlig klimapulje på 3.2 millioner kroner om året, som blev lagt ind i budgetforhandlingerne i Helsingør byråd. Den skal bruges på at reducere CO2udledningen i kommunen.

Regnskyllene, som Jens Bertram henviser til, risikerer at forårsage overløb i Helsingørs kloaknet. De store mængder regn skyldes ifølge Jens Bertram netop klimaforandringer, og han vil derfor bruge Helsingørs klimapulje til at rette op på problemet.

Hos de Radikale ærgrer man sig over, at de Konservatives ikke vil gøre mere for at forebygge udledning af CO2.

LÆS OGSÅ: Lokale elbusser er godt for klimaet og turismen

– Argumentet med, at vi bruger hele puljen, klinger meget hult, hvis det er der, vi gør det mest effektivt. Det er ikke noget, som nedbringer CO2-udledningen. Hvis vi havde andre muligheder, så er jeg enig, men det har jeg ikke hørt. Jeg synes, de Konservative udstiller sig selv som et parti, der ikke for alvor vil gøre noget ved klimaforandringerne, men kun vil afbøde konsekvenserne af dem, lyder kritikken fra Christian Holm Donatzky.

Sådan gjorde vi: Journalisten læste i Helsingør Kommunes referat fra By-, Plan-, og Miljøudvalget, at der var uenighed i udvalget om, hvorvidt elbusser skal indføres. Så ringede vi til Jens Bertram og Christian Holm Donatzky for at hente mere baggrund og interviewede dem om deres beslutninger.

Sidst ændret 11/11/2019 – Indsat mængden på miljøpuljen.