Ny vibrerende handske skal få blinde til at game

Blinding Vibes bruger haptisk feedback til at hjælpe mennesker med synshandicap til at navigere i videospil

Foto: Albert Jonathan Nyeland

En vibrerende handske er muligvis svaret på, hvordan mennesker med synshandicap i fremtiden kan komme til at spille flere af de computerspil, som seende har fornøjelsen af i dag.

I hvert fald hvis man spørger den lille start-up Blinding Vibes, der netop ser udbredelsen af videospil til svagtseende som deres fornemmeste opgave.

— Vi forsøger at lave den her handske, som forhåbentlig vil blive et tilbehør til både PC- og konsol spil. Det handsken gør, er at den giver alle dine fingre, undtagen tommelfingeren, en vibration, som fortæller dig, hvilken vej du skal gå (i et spil, red.), forklarer Emil Desler Sommer, som studerer software teknologi på DTU og er medstifter af Blinding Vibes.

Med sin partner Dev Baliji kom Emil Desler på idéen, efter at de to fandt et hul i markedet. Igennem forskellige fora og blogs opdagede de, at der var flere spil, som igennem lyd gjorde videospil tilgængelig for mennesker med et synshandicap. Til gengæld fandt de ikke nogen spil, som hjalp personerne til at navigere ved hjælp af følesansen.

Og at føle i stedet for at lytte sig frem i et computerspil fungerer rigtig godt.  Det vurderer 41-årige Thomas Pedersen, som har været blind siden han var 18 år. Han har med en testhandske på hånden prøvet at finde vej igennem Blinding Vibes demospil, en 2D labyrint.

— Det er en meget anderledes oplevelse, end de spil jeg er vant til. Det med at min hånd lige pludselig kan hjælpe mig med at finde rundt, det synes jeg er sjovt, fortæller han begejstret.

Et større systemskift
Adam Mayes, Program Koordinator for Game Design, fortæller, at indførelsen af en ny teknologi som Blinding Vibes handske kræver en større omstilling fra spilindustrien.

— Du skal både lære brugerne en ny teknologi og samtidig få spillene til at bruge teknologien. Det er ikke ligesom et joystick – skub fremad – og så programmere spillet til at reagere herefter, skriver Adam Mayes i en mail.

Han hilser dog den nye teknologi velkommen, fordi den er med til at øge fokus på de manglende spil til svagtseende og blinde. Ifølge Adam Mayes er videospil nemlig en kæmpe del af vores nuværende kultur, og ved spillenes nuværende design, udelukker vi en større gruppe fra den kultur.

— Jo flere spil, der er tilgængelige for mennesker med et synshandicap, desto flere vil vi se komme til denne industri. Og så kan vi se et systematisk skift, vurderer han.

Mennesker med synshandicap i Danmark:

  • Der er ca. 1.800 blind og svagsynede børn og unge i aldersgruppen 0-18 år.
  • Ca. 65.000 danske borgere lever med et synshandicap af varierende sværhedsgrad
  • Da vi ikke registrerer mennesker med handicap i Danmark, er tallene baseret på skøn

Kilde: Danske Blindesamfund

Blinding Vibes har også øjnene på ørerne

Emil Sommer Desler har siden han var lille altid følt sig lidt som en opfinder.

— Siden jeg var lille, har jeg altid elsket at bygge ting, og derfor synes jeg også at det er vildt sjovt at udvikle handsken, fortæller han.

Emil Sommer Desler håber, at Blinding Vibes kan opnå støtte fra spilverdenen, så andre mere mainstream spil også kan gøres tilgængelige for mennesker med synshandicap. Den helt store drøm er, at de også vil kunne være med i spilmastodonterne Counter-Strike og Fortnite.

— Vi håber på at kunne gøre de allerede eksisterende mainstream spil tilgængelige for mennesker med synshandicap, for også at kunne inkludere dem mere i gamersamfundet, forklarer Emil Desler Sommer.

På sigt vil Blinding Vibes også gerne søge mod at gøre flere videospil tilgængelige for mennesker med andre handicap end nedsat syn.

— Vi har også tænkt på at bruge haptisk (følesensorisk, red.) feedback til at hjælpe mennesker, som er døve eller har nedsat hørelse, til at navigere i spil, fordi lyd er en kæmpe del af f.eks. skydespil. Der er det enormt vigtigt at kunne høre, når fjenden kommer bagfra, og med haptisk feedback kunne vi derfor give den fornemmelse til de gamers, som ikke har mulighed for at drage nytte af lyden.

For nu er Blinding Vibes fokus stadig på handsken, og hvis man spørger Thomas Pedersen, om han ville købe den færdigudviklede handske, er han ikke i tvivl:

— Jeg køber handsken med det samme, hvis den ikke er for dyr.

Sådan gjorde jeg: Igennem journalistens netværk faldt han over virksomheden Blinding Vibes. Efter at have taget kontakt til virksomheden, fik journalisten senere hen lov til at møde op en dag, hvor de testede deres prototype. Interviewsene fandt sted under testningen på denne dag.