Mindre pizza og pomfritter, mere pels og perler.
Solrød Centeret ønsker at favne bredere blandt Solrøds indbyggere og særligt nå ud til de mere velhavende borgere, der bor på Solrøds mange villaveje, og som man i følge centerchef Susanne Kaihøj har haft svært ved at nå.
Det forsøger man at gøre ved at søsætte fysiske og digitale reklamekampagner, som skal promovere de butikker, centeret allerede har.
Man ønsker også at regulere i butiksudvalget, sådan så sortimentet bliver mere repræsentativt for den målgruppe, man ønsker at nå. En forhindring for reguleringen er centerets ejerskabsstruktur, hvor flere bygninger på matriklen har forskellige ejere, der leder til, at sammensætningen af butikker og deres størrelser ikke kan styres af Centeradministrationen.
– Vi vil jo gerne have en Søstrene Grene eller en H&M, men fordi vi ikke har indflydelse på det, så er det stort set umuligt, fortæller Susanne Kaihøj.
Solrød Centeret er Danmarks længste udendørscenter og består af:
80 medlemmer af ejerforeningen
50 butikker
12 spisesteder
12 webshops
5 supermarkeder
Efterspørgslen mangler
Ifølge Susanne Malling, der er byplanlægger i Solrød Kommune, forstår man problemstillingen med ejerskabet af centermatriklen hos kommunen, men man ser ikke regulering i butiksudvalget som en løsning.
– I lovgivningen har vi mulighed for at lave noget, der sikrer variation i butikkerne, fortæller Susanne Malling, og påpeger, at der lovgivningsmæssigt er mulighed for, at grundejere kan udvide deres butiksstørrelse, men at der ikke er nogen, der har udvist interesse for en udvidelse endnu.
– Vi arbejder for, at der er nogen muligheder for erhvervslivet, men så kræver det også, at de vil udnytte dem, siger hun.
Susanne Malling nævner også, at man i stedet arbejder ud fra en prioritering om mere liv i Solrød Centeret og mindre butiksdød, som ifølge kommunens analyser er et stort problem mange steder i landet og peger i retning af, at det er vigtigst at have fyldte butikspladser.
Ikke kapacitet til at bide skeer med de store
Fordi selvom man har øje for det kommercielle, prioriterer man fra kommunens side, at Solrød Centeret skal fungere som kulturel institution og samlingspunkt i byen i stedet for at gå efter den forretningsmodel, som større centre bruger.
– Jeg tror ikke, at vi som center kan konkurrere med nogen af de større centre, fortæller Susanne Malling og siger, at man hellere ser, at man prioriterer, hvad Solrød Centeret kan selv, der er unikt.
Det er et synspunkt, der går igen i Centeradministrationen.
– Vi er jo ikke et Field’s eller et Rødovre Centrum, indrømmer Susanne Kaihøj og henviser til de to større indendørscentre i henholdsvis København S og Rødovre, men hun fortæller også, at centeret midlertidigt oplevede, hvordan det var, når man kunne sidde ved de voksnes bord.
Under corona-nedlukningen oplevede centeret nemlig, at flere Solrød-borgere brugte centeret, da de fik muligheden for at holde åbent, imens andre centre måtte holde lukket.
Da de andre centre åbnede igen, kunne Solrød Centeret erfare, at mange borgere blev ved med at komme tilbage i stedet for at forsvinde ud til andre centre, hvilket Susanne Kaihøj mener skyldes, at kunderne er blevet mere opmærksomme på, hvor meget lokale butikker kan betyde for lokalmiljøet.
Læs også: Storcenter forbereder Black Friday på trods af corona
Fokus på udendørsarealerne
Derfor fortæller Susanne Malling, at meget af deres fokuser er på udbedring af udendørsarealet i centeret, hvilket eksterne undersøgelser og analyser peger på, skulle sørge for at bibeholde den gode trivsel og det unikke, som er at finde i hjertet Solrød.
Kommunen er lige nu i gang med en større udbygning og renovering af store dele af centermatriklen, hvilket blev planlagt tilbage i 2013. Målsætningen med renoveringen er, at udendørsarealet i centeret skal gøres mere attraktivt for Solrød borgere og butiksejere, så centeret forsat kan forblive godt besøgt.
Sådan gjorde vi: Journalisten lavede først et interview med centerchef Susanne Kaihøj. Sidenhen blev der lavet et interview med byplanlægger Susanne Malling, som tog udgangspunkt i interviewet med Susanne Kaihøj.