Terrorsikring i Roskilde forsinker handicapadgang til lægen

Algade i Roskilde, hvor handicapkørsel er forbudt efter klokken 12. Foto: Wikimedia Commons.

Et lille skilt har længe været centrum for stor kritik fra handicaporganisation og gangbesværede.

Det fremgår nemlig af skiltet, at ingen biler – og dermed heller ikke taxaer eller handicapbiler – må køre i Roskildes gågade efter klokken 12.

Det skaber problemer for folk med svære gangproblemer, der ikke kan komme hele vejen til lægen, med mindre de besøger lægen inden klokken 12.

I weekenden må man ikke køre i gågaden allerede fra klokken 9 om morgenen. 

Problemet skulle ellers have været løst omkring årsskiftet. Det lovede daværende formand for Plan- og Teknikudvalget i Roskilde Kommune, Torben Jørgensen, tilbage i november i et indslag på TV2 Lorry.

Selvom der nu er gået fire måneder, er der stadig ingen løsning på problemet.

Hovedårsagen til forsinkelsen er den terrorsikring af Roskilde bymidte, som kommunen arbejder på.

Det fortæller Karsten Lorentzen (DF), medlem af Plan- og Teknikudvalget i Roskilde Kommune. Han forklarer, at planen er, at der ved indgangen til gågaden skal opsættes pullerter, som er en slags metalpæle.

– Terrorsikringen spiller ind, fordi en del af sikringen er at sætte pullerter op, så folk ikke bare kan brage ind i gågaden i en lastbil, siger Karsten Lorentzen.

Pullerterne skal kunne gå op og ned, fx når en taxa, der kører handicapkørsel, skal ind i gågaden.

– Indtil videre har vi besluttet at udsætte sagen, fordi vi er i dialog med butikkerne om terrorsikringen, fortæller Karsten Lorentzen.

Ikke af ond vilje

Siden november har Tomas Breddam overtaget formandsposten i Plan- og Teknikudvalget. I sin tid som formand har han endnu ikke beskæftiget sig med spørgsmålet om terrorsikring vs. gangbesværedes adgang i gågaden.

– Jeg kan høre, det ikke er en ny problemstilling, men det har ikke været fremlagt på dagsordenen. Og det er i sig selv selvfølgelig utilfredsstillende, siger han.

Tomas Breddam forsikrer, at kommunens intention med at lukke gågaden af ikke handler om at genere nogen.

– Det kan helt sikkert føles som om, at det er et spørgsmål om ond vilje, og det er det i hvert fald ikke. Det må skyldes en uopmærksomhed, siger han.

Jeg har slet ingen tillid til, der sker noget. De lover, de arbejder på sagen, men jeg har svært ved at forstå, at man skal være et år om at finde ud af det
Kjeld Borne, bestyrelsesmedlem i Danske Handicaporganisationer i Roskilde

Læs også: Folk i kørestol må vente 12 timer på toget

Det handler om rigtige mennesker

Forholdene på gågaden er en stor udfordring for byen, hvis man spørger Ulla Kramer, sekretariatsleder i mærkeordningen God Adgang. Hun minder om, at det handler om mennesker med reelle behov.

– Hvis man er tilkendt fx en bil med handicapparkeringstilladelse, så kan du max gå 100 meter. Så kan du ikke gå særlig langt. Det handler altså ikke om, at det er rart at have en bil, siger hun.

Hele seks læger har adresse på gågaden i Roskilde.

– Situationen er meget alvorlig, netop når der ligger sundhedsbehandlere i gågaden. Lægerne er vores første skridt ind i sundhedssystemet. Så man skal kunne komme til sin praktiserende læge, siger Ulla Kramer.

Det lille skilt, der skaber store problemer i Roskilde. Foto: Kjeld Borne.

“Det er noget forfærdeligt bras”

Skiltet, der bestemmer indkørsel på Algade i Roskilde, er en hjertesag for Kjeld Borne, bestyrelsesmedlem i Danske Handicaporganisationer i Roskilde. Han fortæller, at der er tre handicapparkeringspladser på Algade.

– Jeg sidder selv i kørestol, det vil sige, at så skal jeg komme forholdsvis tæt på for at kunne gøre noget. Så jeg skal jo kunne parkere på en af pladserne, komme bagud på min el-lift og så i kørestol køre hen til forretningen. Det er det, der er ideen i det.

For Kjeld Borne er det indlysende, at der ikke burde være nogen tidsbegrænsning på at bruge de tre handicappladser, der er på Algade.

– Jeg synes ikke, det er godt nok. Jeg må ikke køre derind klokken 14 om eftermiddagen, hvis jeg skal ind og handle. Eller hvis jeg har en lægetid klokken 14. Det er simpelthen noget forfærdeligt bras.

Terrorsikringen spiller ind, fordi en del af sikringen er at sætte de her pullerter op, så folk ikke bare kan brage ind i gågaden i en lastbil
Karsten Lorentzen (DF), byrådsmedlem i af Plan- og Teknikudvalget i Roskilde Kommune

Løsningen lader vente på sig

Udsigterne til at få løst problemet er usikre. Karsten Lorentzen håber, at det er på plads inden sommerferien.

– Den er undervejs, men tingene har taget lidt lang tid at få op at køre, fortæller han.

Tomas Breddam kan heller ikke give nogle garantier på nuværende tidspunkt.

– Det skal jo fikses, men der er rigtigt mange problemstillinger, der presser sig på for sådan en stor kommune som Roskilde. Vi vil selvfølgelig ikke begrænse handicappedes afgang, men vi vil heller ikke skabe en række andre problemer.

Det frustrerer Kjeld Borne, at løsningen lader vente på sig.

– Kommunen har altså arbejdet på sagen nu i et år. Jeg har slet ingen tillid til, der sker noget. De lover, de arbejder på sagen, men jeg har svært ved at forstå, at man skal være et et år om at finde ud af det, siger han.

Byen skal være lige for alle

For Ulla Kramer handler udfordringen især om, at tilgængeligheden i byen er lige for alle.

Det er jo noget, som mange betragter som en selvfølge, at man kan komme til lægen, apoteket eller frisøren, men det gælder så ikke for alle, som det er nu, siger hun.

Læs også: Enmandsbetjente tog skaber utryghed for handicappede

 

Sådan gjorde vi: Idéen med at følge op på sagen opstod, da journalisten i februar skrev en artikel om en Roskilde-borger, der blev påvirket af kørselsforbuddet. Først tog vi kontakt til Roskilde Kommune for at få en status, og dernæst har vi forholdt oplysningerne for Ulla Kramer og Kjeld Borne. Samtlige interviews er gennemført over telefonen.