Vi anmelder spøgelsesbilister, der ikke findes

Mange anmelder spøgelsesbilister i trafikke, selvom det langt fra er dem alle, der reelt findes.Foto: morgueFILE
Mange anmelder spøgelsesbilister i trafikken, selvom det langt fra er dem alle, der reelt findes.
Foto: morgueFILE

Alt for ofte bliver der råbt “ulven kommer”, når en trafikant anmelder en spøgelsesbilist til politiet. Spøgelsesbilisten findes nemlig i de fleste tilfælde slet ikke. Og derfor er det problematisk, når medierne skriver historier på baggrund af Vejdirektoratets nyeste tal på området, fortæller trafikforsker og lektor ved Aalborg Universitet Harry Lahrmann.

– Der er to slags spøgelsesbilister: dem der kommer i ulykker og de rapporterede. Og vi ved ikke, om de rapporterede faktisk er spøgelsesbilister, siger han.

Ofte ender det med, at vi sender en patrulje ud i området. Men vi har aldrig fået nogen af dem standset
Mogens Hougesen, vagtchef ved Nordjyllands Politi

Og det er tallene på de rapporterede spøgelsesbilister, medierne skriver om. For eksempel viser Vejdirektoratets tal fra 2013, at der blev anmeldt 131 spøgelsesbilister. Men mange trafikanter fejlanmelder, og derfor viser tallet ikke, hvor mange spøgelsesbilister der egentlig er.

Fejlrapporteringer

Harry Lahrmann peger på, at jo flere historier der er i medierne om spøgelsebilister, jo flere tilfælde bliver der anmeldt. For så er de pludselig i folks bevidsthed.

– Folk tror, at de måske ser en spøgelsesbilist ovre på den anden side af midterrabatten, og det er det måske slet ikke i virkeligheden. I virkeligheden er det måske en, der kører på en parallelle vej, fortæller han.

Fakta: Rapporterede spøgelsesbilister fra 2000-2013

    • 2013: 131
    • 2012: 166
    • 2011: 157
    • 2010: 198
    • 2009: 163
    • 2008: 192
    • 2007: 160
    • 2006: 91
    • 2005: 65
    • 2004: 50
    • 2003: 56
    • 2002: 56
    • 2001: 37
    • 2000: 35

Kilde: Vejdirektoratet

Et andet problem kan ifølge trafikforskeren være, at nogle simpelthen er begyndt at lave sjov med det.

– Er man fem unge i en bil, så kan man lave sjov og sige: ‘hvor hurtigt kan vi få en meddelse ud om, at der er en spøgelsesbilist’. Og så ringer de ind og rapporterer det. Så er det i radioen i løbet af fem minutter.

Politiet: Vi har aldrig fået nogen standset

Hos Nordjyllands politi vil vagtchef Mogens Hougesen ikke udelukke, at mange af de anmeldelser, de får, ikke holder vand.

– Ofte ender det med, at vi sender en patrulje ud i området. Men vi har aldrig fået nogen af dem standset, lyder det fra vagtchefen.

Også Torben Schultz Pedersen, vagtchef fra Fyns Politi, nikker genkendende til problematikken.

– Vi har kørt forgæves mange gange i forbindelse med anmeldelser af spøgelsesbilister.

Om det er fordi, spøgelsesbilisten hurtigt kører af eller forsvinder igen, eller om anmelderen ganske enkelt har taget fejl, er svært at bedømme. Alligevel peger det på, at antallet af de anmeldte spøgelsesbilister ikke altid er en direkte afspejling af virkeligheden.

Læs også: Ekspert: Rutinerede bilister er fartblinde

Misvisende tal

Vejdirektoratet sendte i februar nye tal ud, der viste, hvor mange rapporterede spøgelsesbilister der har været i Danmark siden 2000. Efterfølgende kørte blandt andre Politiken en historie om, at man hver tredje dag kan møde en spøgelsesbilist på vejen. Men det er faktuelt forkert og misvisende, hvis man lytter til Harry Lahrmann.

– Der er mange usikkerhedsfaktorer i det her og i tallene.

Også i Vejdirektoratets rapport fra 2011, “Spøgelsesbilisme”, kan man læse, at der er en meget stor usikkerhed i tallene. Rapporten peger på de samme ting, som Harry Lahrmann skitserer.

Det er dog uvist, i hvilken udstrækning stigningen i antallet af hændelser er reel. Det er muligt, at der indløber flere anmeldelser, fordi der efterhånden er kommet mere opmærksomhed på fænomenet, står der i rapporten.

Tallene fra rapporten viser, at der i 2000 blev anmeldt 38 spøgelsesbilister og 163 i 2009, altså næsten fem gange så mange. I den mellemliggende periode på ni år, blev der registreret 22 ulykker.

Ikke flere ressourcer til området

På den baggrund er Harry Lahrmann klar i mælet omkring, hvorvidt der skal bruges flere ressourcer på at få antallet af spøgelsesbilister bragt ned.

– Det er ikke her, man får mest trafiksikkerhed for pengene.