Cykelkaos på Nørreport Station forbliver kaos indtil 2014

Cykelkaosset ved Nørreport Station er totalt. Jernhingstene står og ligger i massevis rundt omkring ved Nørreport Station. Foran elevatorerne, foran nedgangen til perronerne og foran Torvehallerne, hvor den økologiske pølsemand ikke kan komme ud af sin dør. Københavns Kommune har lavet en langsigtet cykelstrategi for København, men det er langt fra nok, mener Dansk Cyklist Forbund.

»Der er masser af gode elementer i de ambitioner, Københavns Kommunen har på det lange stræk, men her og nu er det mest akutte problem cykelparkering, som de må gøre noget ved,« siger Frits Bredal, kommunikationschef i Dansk Cyklist Forbund (DCF).

Ifølge Frits Bredal er problemet med cykelparkering især stort ved Hovedbanegården og Nørreport.

»Omkring Nørreport er det jo decideret vanskeligt at komme rundt. Man kan ikke komme til for cykler. Det skaber modvilje og frustration både hos cyklister og hos andre trafikanter.«

 

Ny Nørreport
Til december begynder renoveringen af Nørreport Station. En renovering der øger presset på cykelparkeringen, men et aspekt som projekt Ny Nørreport har fokus på.

»Vi planlægger efter er at situationen ikke forværres. Men når man laver en byggeplads, så er der mindre areal til alle andre brugere af pladsen, og der vil blive en smule mere trængt. Det kan ikke være anderledes. Men antallet af cykelparkeringspladser bliver det samme, som der er i dag under hele udførelsesfasen. Så hvis cyklisterne vil udvise lidt respekt for deres medmennesker, så tror jeg ikke, situationen vil blive forværret,« forklarer Henrik Vincentsen, byggeleder på projekt Ny Nørreport.

Henrik Vincentsen har indgået en aftale med entreprenøren om, at der stilles 1250 midlertidige cykelparkeringspladser til rådighed under renoveringen. En løsning der koster op mod en million kroner. Når den nye Nørreport Station står klar i slutningen af 2014, har københavnerne over 2000 nye cykelparkeringspladser til deres cykel.

Københavns Kommune har kendskab til problemet
I mandags udgav Københavns Kommune en langsigtet cykelstrategi, der skal føre til, at København er verdens bedste cykelby i 2025. Her er der også fokus på cykelparkering. Ifølge kommunen handler cykelparkering om tre ting.
 

»For det første handler det om det fysiske, altså plads til cykelstativer. For det andet handler det om driften, hvilket blandt andet handler om oprydning og flytning af cykler. Det tredje der er vigtigt når man taler om cykelparkering, er partnerskab. Det vil sige samarbejdet mellem de forskellige aktører som kommunen, butikkerne, virksomhederne og trafikselskaberne,« siger Andreas Røhl, leder af cykelsekretariatet hos Københavns Kommune.

Især driften bliver af Københavns Kommune og Ny Nørreport fremhævet som en essentiel del af cykelparkering.

»Et vigtigt initiativ er driften, hvor der er kommet flere penge til oprydning, og hvor vi håber på, at den meget langvarige dialog med Justitsministeriet forhåbentligt fører til nogle muligheder for at flytte de forladte cykler fx ved Nørreport. Vi forventer at lave et samarbejde med DSB om hvordan vi kan håndtere cykelparkeringen ved Nørreport bedre, specielt under renoveringen,« forklarer Andreas Røhl.

 

»Langt fra nok«
Ifølge DCF er det dog ikke nok med en langsigtet plan, og et mål om at situationen ikke bliver forværret. Problemet er akut og det mest presserende problem på cykelområdet. Københavnerne skal have bedre cykelparkeringsfaciliteter hurtigst muligt.

»Status quo er langt fra nok. Det optimale scenarie er, at kommunen gør noget hurtigt i forhold til at skaffe flere cykelfaciliteter på den ene eller den anden måde. Vi taler jo ikke om, at der skal bygges en ny Storebæltsbro eller en kæmpe metro under byen,« fortæller Frits Bredal og fortsætter.

»Man kan sige to ting. Det ene er, at politikerne og Københavns Kommune opfordrer folk til at cykle, og det gør folk virkeligt, hvilket er godt for alle. På den anden side er der ikke nok cykelparkeringspladser. Og ja selvfølgeligt koster det penge, men det er håndører, sammenlignet med hvad man i øvrigt bruger penge på af infrastruktur. Det er en ærgerlig situation for alle.«
 

Københavns cykelstrategi 2011-2025

Cykelparkeringshåndbog – 2007

Læs også:

Hver anden københavner skal cykle på arbejde

Feinschmecker-cyklen er det nye dollargrin