Trods coronakrisen støtter danskerne udsatte børn med rekordbeløb

I øjeblikket handler en stor del af samtalerne på BørneTelefonen om en svær tid pga. corona. Foto: Canva.com

“Er ni år, jeg er lidt bange for corona, fordi min far ryger meget, og jeg er bange for, hvis han får corona, om der så ville ske noget alvorligt med ham?”

Sådan skriver en 9-årig pige til BørneTelefonen, som under pandemien har oplevet en stor stigning i antallet af henvendelser fra børn og unge. Alene i marts 2020 handlede 615 af samtalerne med børn og unge om Covid-19, skriver Børns Vilkår i et analysenotat.

Hvad er BørneTelefonen?

  • BørneTelefonen er en linje til rådgivning, trøst eller bare en voksen, der har tid til at lytte.
  • Frivillige rådgivere sidder hver dag klar til at lytte og rådgive børn og unge i Danmark om deres problemer.
  • Det er gratis og anonymt at ringe til BørneTelefonen.
  • I år 2019 havde BørneTelefonen 55.014 samtaler. Endnu flere forsøgte at komme igennem, men måtte opgive på grund af kø på linjen.
  • Børns Vilkår står bag BørneTelefonen.

Ring eller skriv til BørneTelefonen på: 116 111

Kilde: bornetelefonen.dk

Støtten fra danskerne er imidlertid også stor under krisen. Over 7.500 danskere gik søndag den 18. oktober på gaden for at samle penge ind til Børns Vilkår, og resulterede i et rekordhøjt beløb på 8,5 millioner kroner, som skal bruges på BørneTelefonen, der er en rådgivningslinje for børn og unge.

– Vi kan kun gisne om, hvorfor det er gået så godt. Ofte er det sådan, at når kriser rykker tæt på, så rykker det nære også tæt på. Og det nære kan jo netop være børn i Danmark, siger chef for kommunikation, fundraising og event hos Børns Vilkår, Lisbet Christoffersen.

Ofte er det sådan, at når kriser rykker tæt på, så rykker det nære også tæt på. Og det nære kan jo netop være børn i Danmark.

Lisbet Christoffersen, chef for kommunikation, fundraising og event hos Børns Vilkår

Det er fjerde gang, at Børns Vilkår samler ind til BørneTelefonen.

Læs også: Økonomisk pres vil ramme udsatte børn hårdest

– Vores landsindsamling i år har været præget af udskydelse og usikkerhed på grund af corona, så desto mere imponeret er jeg over, at det er lykkedes at opnå så flot et resultat, skriver direktør i Børns Vilkår, Rasmus Kjeldahl i en pressemeddelelse til Ritzau.

Børn er mere udsatte

Hvis man læser historier om, at børn i Danmark sidder isoleret i hjem med vold og misbrug, så vil man gerne hjælpe.

Lisbet Christoffersen, chef for kommunikation, fundraising og event hos Børns Vilkår

Lisbet Christoffersen påpeger, at mange af de udsatte børn kun er blevet mere udsatte under coronakrisen. Dette afspejles også i det øgede antal opkald til rådgivningslinjen. Børnene, der ringer ind til BørneTelefonen er bekymrede og bange for corona, de savner samværet med deres venner og er frustrerede over, at skolen ikke er som den plejer, skriver Børns Vilkår i analysenotatet.

Læs også: Ny rapport: Piger føler sig mere pressede i folkeskolen end drenge

Børns Vilkår har under pandemien forsøgt at skabe opmærksomhed på de svigtede børn gennem kampagner. Og den øgede indsigt i de udsatte børns hverdag har formodentlig påvirket danskernes lyst til at støtte indsamlingen.

– Hvis man læser historier om, at børn i Danmark sidder isoleret i hjem med vold og misbrug, så vil man gerne hjælpe. Derfor synes jeg ikke, det er overraskende, at det ligger folk på sinde at støtte op om børn i Danmark, siger Lisbet Christoffersen.

Sådan gjorde vi: Børns Vilkår oplyste i en pressemeddelelse den 11/11 2020, at deres årlige indsamling havde slået rekord. Jeg kontaktede Børns Vilkår for at få uddybet pressemeddelelsen og høre, hvordan deres tanker er om denne rekord. Derudover er der i artiklen anvendt data fra publikationer udgivet af Børns Vilkår.