Ekspedienter oplever i stigende grad skældsord og råbende kunder

Mange butiksansatte oplever, at kunderne er blevet grovere i tonen over det seneste år.
Foto: Pexels

Nedværdigende opførsel, råbende kunder og skældsord som ”kælling” er noget, som flere butiksansatte må lægge ører til i hverdagen. Og hele 50 procent af fagforeningen HK’s medlemmer mener, at den grove opførsel fra kunderne er blevet værre over det seneste år, viser en undersøgelse, som Epinion har lavet.

Den grove opførsel sker ofte fordi, kunderne glemmer, hvilken rolle de ansatte bag kassen har, fortæller Merete Hansen, der er arbejdsmiljøkonsulent i HK.

— Man må have en forståelse for, at det ikke altid er de ansatte bag kassen, der har ansvar for, hvor mange ansatte der er i butikken og driften af butikken. Det er ikke dem, vreden skal gå ud over, siger Merete Hansen.

Hun mener, der er flere ting, som kunderne kan gøre, når de handler, for at de ansatte får en bedre dag.

— Giv et smil, vær høflig og snak ikke i telefon, når du bliver ekspederet. Man må også respektere, at man må vente i kø nogle gange. Ellers må man give sig bedre tid til at handle. Det tager ikke altid bare fem minutter, siger Merete Hansen.

Læs også: RADIO: Julestressede danskere afreagerer på butiksansatte

Samtidig må man som kunde også huske at undersøge reglerne i de butikker, man handler i, så man undgår større konflikter.

— Konflikterne kan eskalere, hvis man ikke overholder retur- og bytteregler. Som kunde må man være opmærksom på de regler, der står på bonnen og spørge i butikkerne, siger Merete Hansen.

»Husk, at vi også bare er mennesker«
De butiksansatte mener også, at flere kunder glemmer respekten for de ansatte. De fortæller, at kunderne glemmer, at de ansatte bare er mennesker, og at det ikke er dem, der står for alt, der sker i butikken.

— Det handler om at respektere, at vi også er mennesker. Der er mange, der bliver sure, hvis vi har et tilbud i kataloget, og varen så ikke er hjemme, men kunderne må tænke lidt mere over, hvordan tingene hænger sammen. Mange siger, at de godt ved, at det ikke er mig, der står for det, men alligevel lader de det gå ud over mig, når de bliver sure, siger Amanda Vesterborg Hansen, der er deltidsmedarbejder i parfumeafdelingen i Bilka One Stop.

Læs også: Butikslivet i Trekroner blomstrer i fuldt flor

Det kan den tidligere butiksansatte i Lyngby Ivalo Thomsen nikke genkendende til.

—Selvom man har en dårlig dag, så skal det ikke gå ud over dem i butikken. Mange glemmer, at reglerne i butikkerne ikke er lavet af dem, der står bag kassen. Så får man ofte en skideballe, selvom det ikke er ens skyld, siger Ivalo Thomsen.

’Mig-kultur’ i samfundet
Den manglende respekt har muligvis noget at gøre med kulturen og moralen, der har ændret sig, fordi folk har travlt i hverdagen, fortæller Merete Hansen.

— Folk har travlt på arbejdet, og der er tryk på, når man har fri. Der er en ’mig-kultur’, og hvis det ikke går, som man gerne vil have, så har man svært ved at indrette sig. Det sker både, når man for eksempel står i kø eller venter på varer i butikken, siger Merete Hansen.

Når indkøbsturen ikke går så nemt som forventet, så ender det ofte med grimme ord og ubehagelige episoder, fortæller de butiksansatte.

  Der var engang en kunde, der smed en jakke i hovedet på mig, fordi hun ikke kunne bytte den. Jeg blev helt paf, siger Nikoline Berg, der er salgsassistent i Norr.

— Jeg har haft en kunde i telefonen, der kaldte mig en kælling, og sagde at jeg skulle finde mig et nyt arbejde, siger Ivalo Thomsen.

Giv et smil, vær høflig og snak ikke i telefon, når du bliver ekspederet. Man må også respektere, at man må vente i kø nogle gange. Ellers må man give sig bedre tid til at handle. Det tager ikke altid bare fem minutter
Merete Hansen, arbejdsmiljøkonsulent i HK

De butiksansatte understreger dog også, at det ikke er hver dag, de oplever ubehagelige episoder. Kunderne kan også være søde til at bakke de butiksansatte op i kaotiske situationer, og det er med til at gøre dagen bedre.

— Vi er ved at bygge om i butikken, og det er selvfølgelig ikke sjovt at handle i byggerod, så der kan komme nogle problemer. Men jeg synes også, mange er søde til at sige, at de godt ved, det ikke er vores skyld, siger Amanda Vesterborg Hansen fra Bilka One Stop.