Bondegård vil give børn og unge med udfordringer et frirum

 

På gården kan børnene hilse og kæle med de mange bondegårdsdyr. Foto: Dyrelykkegaard

ro, natur, plads og dyr.

Det skal skabe rammen om et nyt initiativ, som bondegården Dyrelykkegaard i Hillerød har taget.

Dyrelykkegaard består af Rikke Laurent Lund Adamsen, der er psykolog og dyreadfærdsterapeut, og Klaus Bjarke Hegedahl, der er pædagog.

De har sammen startet en såkaldt Morgen-klub, hvor de hver mandag morgen åbner dørene for børn og unge fra 0-9. klasse i de omkringliggende kommuner der, på grund af mistrivsel eller andre udfordringer, ikke er i skole lige så meget som deres kammerater.

Formålet er at give børnene mulighed for at starte ugen i stille og rolige omgivelser sammen med dyrene og andre børn, der er i samme situation som dem selv.

Særligt det at kunne give børnene et rum, hvor de føler, at de har succes, er vigtigt for Rikke og Klaus.

– Jeg kan se, hvor meget mod det giver børnene, og hvor store succesoplevelser de kan få. De får en følelse af ’Okay – jeg kan faktisk godt klare det her, jeg er ikke bare en der sidder derhjemme og ikke kan det mine venner kan’. Her lykkes de med noget, siger Rikke Laurent Lund Adamsen.

Læs også: Initiativ i Greve har til formål at give børn job-inspiration til fremtiden

Hvad kan børnene lave på gården med Morgen-klubben?

      • Kæle dyrene
      • Fodre dyrene
      • Strigle hestene
      • Ordne hos dyrene
      • Praktiske opgaver
      • Eller bare være her og opleve en morgen på landet

    Kilde: Dyrelykkegaard

Det største og sværeste skridt

Klaus Hegedahl påpeger, at det at komme ud af hjemmets fire vægge kan være et stort skridt for de børn, som bondegården henvender sig til.

– Bare det at komme ud ad døren, kan for vores målgruppe være det største og sværeste skridt, siger han.

Netop derfor, er det vigtigt for Klaus og Rikke, at børnene ikke føler, at der bliver sat nogle forventninger eller krav til dem, når de er på gården. Her handler det om, at gøre lige hvad der skaber ro for dem.

Læs også: Ny forsøgsordning tilbyder “de raske drenge” i Ringsted et alternativ

Ro, tryghed og motivation

Rikke, der er autoriseret psykolog og dyreadfærdsterapeut, mener at kontakten mellem dyr og mennesker kan noget helt særligt. Det skaber både ro, tryghed og motivation.

– Den fysiske kontakt til et andet levende væsen kan i sig selv gøre noget godt. Dyrene medbringer noget i kraft af, at det er et levende væsen. Det kan bidrage til ro i vores nervesystemer, når vi er sammen med dyr, siger Rikke og påpeger, at samværet med dyr kan være med til at øge hormonet Oxytocin, der bidrager til følelsen af velvære.

Rikke mener, at kontakten til dyr er noget helt andet, end kontakten til mennesker. Og lige netop de unge, som kommer til at benytte sig af Morgen-klubben kan have slået sig på kontakten til mennesker.

– Dyr er meget umiddelbare. De er ligeglade med hvordan du ser ud, der er ingen fordømmelse eller vurdering af dig, siger Rikke og tilføjer:

– Hvis man får slået sig lidt på kontakten til mennesker, eller er bange for hvad andre tænker om en, så kan dyr give en anden mulighed for kontakt med et levende væsen, som giver os noget af det samme, som når vi er sammen med andre mennesker, men samtidig også fjerner noget af det der kan være svært, når vi er sammen med mennesker.

Klaus Hegedahl, der har baggrund som skolepædagog, har arbejdet med ekstra indsatser for de børn, der af forskellige årsager har det svært i skolen. Han mener derfor, at gården kan tilbyde noget helt specielt, som kan være svært for folkeskoler.

– Vi kan tilbyde noget, der kan være svært at tilbyde for skolerne, på baggrund af de besparelser der har været på området i mange år, siger Klaus.

Børnene har mulighed for at komme helt tæt på dyrene. Foto: Dyrelykkegaard.

læs også:Facebook-opslag hjalp Nadja gennem sin ensomhed

Gode erfainger fra Skolelandbruget

I Furesø Kommune har den kommunale besøgsgård Skolelandbruget i flere år åbnet dørene for børn og unge i folkeskolerne. Dette gælder også børn med særlige udfordringer.

Glenn Hartmann Thomsen, der er pædagogisk vejleder på gården, mener, at Dyrelykkegaards initiativ er vigtigt og påpeger, at det kan styrke børn med særlige udfordringer at komme ud i de omgivelser, som skabes på en gård. Hos Skolelandbruget har man nemlig gjort sig gode erfaringer med netop det.

– Ofte kommer der børn med mange negative historier i rygsækken, fordi rammerne i skolen er rigtig svære at være i. Ved at skabe de succesoplevelser her, hjælper vi børnene til at se sig selv som nogle der lykkes, siger Glenn Hartmann Thomsen.

På Skolelandbruget er deres helt store ambition, ligesom den også er på Dyrelykkegaard, at børnene får nogle andre succesoplevelser, som de ikke nødvendigvis får i skolen, og sikre sig at børnene lykkes med noget.

– Det som børnene får noget ud af her er netop, at vi ikke er skole. Vi har en mulighed for at skabe nogle andre rammer for børnene, hvor der er højt til loftet, og hvor man kan gå til og fra opgaverne, siger han.

Glenn Hartmann Thomsen oplever, at det giver børnene ro at få kontakt til dyr. Dyrene er typisk rolige, og det kan medvirke til, at børnene også får en ro omkring sig, påpeger han.

Ikke en konkurrence til skolerne

En mandag morgen fyldt med alverdens bondegårdsdyr lyder som det rene paradis for de fleste børn og unge. For Rikke og Klaus er det dog vigtigt, at det kun skal fungere som et frirum for de børn, som på grund af udfordringer ikke er i skolen fuldtid.

– Det er ikke et forsøg på at få børn til at pjække for skolen, selvom har vi lagt det i skoletiden. Det er for at ramme de børn, som alligevel ikke er i skole. At give et alternativ til de børn, der sidder derhjemme, siger Rikke og understreger, at de ikke gør dette for at lave nogen konkurrence til folkeskolerne.

Morgenklubben starter mandag d. 20 november. Rikke og Klaus påpeger, at der er blevet taget godt imod tilbuddet, og at de glæder sig over at kunne hjælpe.

Læs også: For få kunstgræsbaner forhindrer hundredevis af børn og unge i at spille fodbold

Sådan gjorde vi: Igennem sociale medier fandt vi frem til et opslag fra Dyrelykkegaard, som oplyste om det nye initiativ til børn og unge. Derefter fandt vi frem til Skolelandbruget i Furesø, som har gjort sig erfaringer på området i flere år.